Czy można zmienić dostawcę prądu?

Prąd to jedno z największych dóbr, bez jakich nie wyobrażamy sobie codziennego funkcjonowania w XXI wieku. Nasze życie zostało tak bardzo uzależnione od energii elektrycznej, że gdybyśmy na stałe utracili dostęp do prądu, zdaniem ekspertów rozpocząłby się początek końca cywilizacji. Ceny za dostawy prądu ciągle rosną, co skłania do poszukiwania nowych rozwiązań, które pozwolą zaoszczędzić. Wielu zastanawia się jak zmienić dostawcę prądu i czy okaże się to owocne. Sprawdźmy, czy jest taka możliwość i czy warto.

Dostawca prądu – kto to?

Użytkownicy energii elektrycznej bardzo często mylą dostawców prądu ze sprzedawcami. Tymczasem, są to oddzielne segmenty rynku energetycznego, które odpowiadają za nieco inne obowiązki. Choć, dostawca prądu może być zarazem jego sprzedawcą, to nie są to tożsame pojęcia. Dostawca inaczej określany bywa mianem dystrybutora energii elektrycznej. Jego zadaniem jest przygotowanie i usprawnianie infrastruktury niezbędnej do umożliwienia dostaw prądu. Zarządza on całym systemem przesyłowym w danym obszarze. Zgodnie z Prawem Energetycznym, które zakłada walkę z monopolem rynkowym, dostawca jest zobowiązany do udostępnienia swojej infrastruktury innym podmiotom, które uzyskały koncesję na sprzedaż energii. Oczywiście, wypożyczenie infrastruktury jest odpłatne.

Czy możemy zmienić dostawcę?

Nie istnieje techniczna, ani prawna zmiana dostawcy prądu. Cały bowiem system służący do przesyłu prądu, wszystkie linie wysokiego napięcia, rozdzielnice itp. są własnością bowiem jednego dostawcy, który odpowiada za dany obszar. Zmiana dostawcy wiązałaby się zatem z koniecznością pojawienia się nowego, który wybudowałby własną infrastrukturę. Takie rozwiązanie nie istnieje. Odbiorcy prądu mają za to możliwość zmiany sprzedawcy energii, a więc podmiotu, który podpisuje z nami umowę i ustala ceny korzystania z energii. Czasami może to być korzystne posunięcie, ze względu na rozmaite formy promocji stosowane przez różnych sprzedawców, którzy w ramach konkurencji próbują przyciągnąć odbiorców.